Om oss

Lørenskog Mannskor ble stiftet i Folkets Hus 1. februar 1920 under navnet Lørenskog Arbeiderpartis Mandskor. Initiativtakerne var medlemmer i Lørenskog Arbeiderparti, og til å begynne med måtte koret gi sitt samtykke dersom personer som ikke var medlemmer av Arbeiderpartiet ville bli med i koret. Kravet om oppmøte på øvelsene var strengt, og allerede etter drøyt tre måneders virksomhet ble seks mann strøket fra medlemslistene på grunn av manglende oppmøte. Den politiske tilknytningen var omstridt, og på generalforsamlinga 1. oktober 1921 ønsket flertallet å løsrive koret fra politisk innflytelse. Korets navn ble endret til Lørenskog Mandskor, og partitilhørighet var etter dette ikke lenger noe krav for å bli tatt opp i koret.

Ved krigens slutt var det 94 aktive sangere i koret, men ved 50-årsjubileet hadde medlemstallet sunket til 20. Fra 1980-åra har antallet medlemmer ligget stabilt rundt 50, og i 2010 teller koret 50 aktive.

De første åra leide koret øvelseslokaler flere steder, før det i 1930 kjøpte Bergstrøms verksted i Kjennveien 1, som etter hvert fikk navnet Sangerhallen. Dette var korets tilholdssted fram til 1963 og ga også støtet tilSangerhallens dameklubb. Fram til 1986 øvde koret stort sett i Brogården på Fjellhamar, men fra 1989 har Fjellhamar kirke vært fast øvingslokale.

Lørenskog Mannskor har i flere år stått som arrangør av Akershus Sangerforbunds konserter, og siden 2004 har koret annet hvert år vært arrangør av Lørenskog Sangfestival. Et annet fast innslag er adventskonserten i Fjellhamar kirke sammen med Lørenskog Damekor, og koret har også gjort suksess med allsangkonserter i Storstua.

Koret har et nært samarbeid med Lørenskog Damekor og har holdt konserter sammen med Trond Granlund og Bjelleklang. Til kommunens 100-årsjubileum i 2008 spilte koret inn CD-en/DVD-en Vi jubler, der tittelsporet var laget til jubileet. En annen av melodiene, «Losbylinna», der koret hadde med Trond Granlund som solist, gikk inn på Norsktoppen i januar 2008. Sangen kapret to førsteplasser og lå åtte uker på lista.

Koret øver hver torsdag fra kl. 19:00 til 21:30 i Fjellhamar kirke.