05.11.2017, Brahms – Vel blåst !

RedigertSøndag 5. november gjennomførte koret dette årets store satsing; Brahms Alt-Rapsodi samt Rinaldo-kantaten (utdrag). Sistnevnte framføres sjeldent, og vi kjenner ikke til at den har vært framført i Skandinavia tidligere.

34 av korets medlemmer har i hele høst hatt et stramt øvingsprogram for å få til det som i første omgang kan se ut som et over-ambisiøst prosjekt. Det er ikke tvil om at dette er vanskelig stoff. Ikke desto mindre kan vi si at koret gjennomførte med æren i behold. Det kom mange gode tilbakemeldinger fra publikum etter konserten. Korets medlemmer melder tilbake at de har lært mye i prosessen som har foregått denne høsten.

Johannes Brahms  er av mange betraktet som den siste store klassiker. Han skrev Rinaldo-kantaten i årene 1863 til 1868 og Alt-Rapsodien ble skrevet i 1869.

Koret kan se tilbake på en utfordrende høst der øving og terping på dette stoffet har stått i sentrum for korets og medlemmenes fokus.